Logotype Massagekliniken 1602 cool 9 (2)

Triggerpunkter kan ge utstrålande smärta.

Triggerpunktsbehandling

Triggerpunkter finns på alla människor. Men om man är frisk och inte överbelastad på något sätt så ger dessa oss inga besvär. Smärtbesvär kan uppstå vid stress, dålig kost och olika obalanser.
Om en triggerpunkt är aktiv så kan den ge en utstrålande smärta, det sker då alltid i samma kroppshalva som triggerpunkten sitter på.

Retade triggerpunkter delas upp i aktiva och latenta.
En aktiv triggerpunkt är spontant smärtsam, medan en latent triggerpunkt endast gör ont vid tryck på punkten.

Aktiva triggerpunkter
En aktiv triggerpunkt är spontant smärtsam och kan ge smärta utan något tryck, det vill säga när muskeln är i vila. Smärtan är ofta lokal men kan även breda ut sig över ett område som är specifikt för varje enskild muskel och triggerpunkt.
Smärta och ömhet ökar generellt sett vid ökad aktivering av muskeln, stretching, direkt tryck på punkten, kraftig sammandragning, kyla och stress. Smärtan minskar ofta efter lätt rörelse och vila, samt vid långsam, jämn och passiv stretching för muskeln.

Latenta triggerpunkter
Latenta triggerpunkter är betydligt vanligare än aktiva triggerpunkter. Dessa ställen är inte spontant smärtsamma utan orsakar endast smärta vid tryck på punkten. En latent triggerpunkt kan utvecklas till en aktiv triggerpunkt vid till exempel akut belastning på en muskel, långvarig överansträngning, repetitiva rörelser eller då en muskel är förkortad under lång tid.
Muskelns tillstånd påverkar om en latent triggerpunkt kommer bli en aktiv. Ju bättre en muskel mår, desto mindre känslig är muskeln för att få aktiva triggerpunkter.

Om behandlingen

Vi behandlar triggerpunkterna med massage och pressur. Det kan också fungera med stretching och fasciastrykningar.
Man kan också självbehandla sig med massagebollar och foamroller.
Läs mer om våra Behandlingar & Priser ...